عادت ماهانه یا پریود چیست؟

عادت ماهيانه يا پريود چيست؟

قسمت عمده خونروش ماهانه، حدودا دو سوم حجم آن را خون تشكيل مي دهد. يك سوم باقيمانده قسمتهايي ازمخاط ديواره رحم و يا سلولهاي ديواره بابهشتند.
خون پريود با خوني كه در بدنمان در گردش است متفاوت است. مقدار قابل ملاحظه اي اكسيد كلسيم و يا Lime اين تفاوت را بر جسته تر مي كند و از لخته شدن سريع خون پريود جلوگيري مي كند. مي دا نيد چرا خون پريود بايد ديرتر لخته شود (اين نكته بر من كه سالها فيزيولوژي خوانده ام ناگفته و يا نا خوانده باقي مانده بود تا چندي پيش...)؟!

جواب بيسار ساده است: خاصيت دير لخته شدن خون پريود براي عبور خون از دهانه رحم و گذر از مجراي بابهشت ضروري است. همچنان وجود بيشتر اكسيد كلسيم به تجزيه سريع آن كمك مي كند. موجودات ميكروسكپي مانند باكتريها و قارچها در خون پريود يافت مي شوند كه در صورت باقي ماندن در محيط رحم مي توانند توليد بيماري كنند و بسيار هم خطرناك باشند. بعضي از اين ميكروبها ظاهرا از مني مرد منشاء گرفته اند و بدين ترتيب زن بدن خود را ماهانه تصفيه مي كند.
مهم است بخاطر بسپاريم كه خوني كه از بدن زن ماهانه دفع مي شود، قبل از ترك بدن به منظور تغذيه و آمادگي محيط رحم براي رشد و حمايت جنين احتمالي كاربرد داشته و نمايشگري از آغاز يك زندگي نوين است. پريود سمبل اميدوار كننده و مثبتي است كه قابليت زن را براي عرضه يك زندگي جديد به دنيا نشان مي دهد. تنها جنبه منفي پريود تاثير منفي است كه اكثرا بر كم و كيف زندگي روزمره يك زن مي گذارد (در بخشهاي بعدي در اين مورد خاص بيشتر و با ديدي تازه تري به تاثيرات منفي! پريود و اثر آن بر قابليتهاي زنان در اداره امور مهم جامعه، خواهم پرداخت).

از آنجائي كه خون پريود از اجزائي ساخته شده است كه حياتبخشند، بسياري از موجودات زنده از آن براي ادامه حيات و توليد مثل مي توانند بهره برند. اين به اين معناست كه خون پريود مي تواند پذيراي بسياري از ميكروبهاي بيماري زا باشد وشرايط رشد و تكثيرشان را فراهم آورد. همه ميكربها خطرناك و بيماري زا نيستند ولي اگر تعدادشان زياد شود و در يك محيط باقي بمانند بوي خاصي توليد مي كنند. براي بوجودآوردن اين بو ميكربها به زمان، گرما، رطوبت و غذا احتياج دارند. حالا بسيار ساده است حدس بزنيم كه چگونه مي شود از رشد ميكربها و توليد بوي آزار دهنده، كه اشتباها به خون پريود نسبت داده شده است، جلوگيري كرد: شستشوي مكرر بدن و عوض كردن نوارهاي بهداشتي هر 4 ساعت يكبار، دوره پريود را خيلي راحتتر و بهداشتي تر مي كند.

اگر به خون پريود اجازه داده شود كه آزادانه از بدن خارج شود و چيزي جلوي جاري شدن آن را نگيرد و يا اينكه بر روي بدن خشك شود و مدتي بعد از روي بدن پاك شود، رشد غير قابل كنترل ميكربها و توليد بوي ناخوشايند نمي تواند اتفاق بيافتد. اگر اين خون در تماس با پوست زن و يا شريك او نيز قرار بگيرد و احيانا خشك شود، ريسك چنداني متوجه هيچيك نيست. همچنين اگر خون پريود بر روي ملافه و يا حوله اي بچكد و رطوبت آن تبخير شود خطري را در بر نمي گيرد. ولي بايد بگويم كه اين منطق در مورد جذب خون توسط تامپون در محيط مرطوب و گرم و بابهشت صادق نيست و ماندن تامپون به مدت زياد در اين محيط بسيار خطرناك است و باعث بوجود آمدن سندروم خطرناكي است كه باعث مرگ مي شود و به «سندروم شك سمي» معروف است. نشانه هاي اين سندروم شامل تب بالاي 38 درجه همراه با اسهال و استفراغ است. بنابراين اگر چنين نشانه هايي را در طول مدت پريود خود مشاهده كرديد، درصورتيكه از تامپون هم استفاده مي كنيد، بلافاصله تامپون را در آورده و خود را به دكتر برسانيد.

داشتن سكس در هنگام پريود، چه تنها و چه با شريك، يكي ديگر از تحريم شده ها و يا تابو هاي دوران ماست. اگر يك زن به اين باور برسد كه مي شود در زمان پريود هم سكس داشت بايد قبول كند كه اين سكس ريخت و پاشش بيشتر است. معمولا جامعه زنان را از در گير شدن در هر گونه فعاليتي كه ظاهرا پاكيزه گي آنان را مخدوش مي كند، باز مي دارد و خون پريود يكي از آن چيزهاي نجس و كثيف شمرده مي شود!!

با اينكه خواسته هاي شهواني زنان در طول يك ماه افت و خيز فراوان دارد و از نظر بيولوژيكي اكثر زنان در زمان تخمك گذاري ( در نيمه سيكل) اين نياز را بيشتر در خود مي يابند، ولي تحقيقاتي كه اخيرا در اين مورد صورت گرفته به خوبي نشان مي دهد كه بسياري از زنان نه فقط در هنگام تخمك گذاري بلكه دقيقا قبل از آغاز پريود و يا بعد از شروع آن نيز نياز جنسي فراواني را حس مي كنند. بنابراين غير طبيعي و غير قابل تصور نيست اگر كسي در طول مدت پريود سكس داشته باشد و از آن هم لذت ببرد ولي اين در صورتي امكان پذير است كه زن، البته در صورت تمايل، از خودش جرات فراوان نشان داده و بر خلاف مسير رود كه او را به سمت قايم كردن خود در زمان پريود و يا بهتر بگويم قايم كردن پريود خود مي راند، شنا كند. در صورت چنين خواستي، او بايد دست از نوارهاي بهداشتي و تامپون خود كه تا كنون نقش نجات دهنده براي او داشته اند بردارد و آمادگي كامل براي خراب كردن يك ست كامل ملافه و حوله خود را داشته باشد و به مايعات بدنش اجازه دهد كه با بدنش و محيط اطرافش و شريكش تماس پيدا كند.
نگران نباشيد، زندگي همچنان بعد از اين واقعه ادامه پيدا خواهد
كرد.

۳ نظر:

sadaf_50020@yahoo.com گفت...

سئوالی از حضور جناب عالی داشتم ، می خواستم بدانم چرا خونریزی در بعضی خانم ها بسیار و در برخی دیگر اندک است ؟ کدام بهتر بوده ؟ معایب و مزایای هر دو مورد را ذکر نمایید . با تشکر از شما

ناشناس گفت...

سلام
یک سوال داشتم:
کمر درد ناشی از تخمدان و رحم درمان داره ؟

arminkia54 id yahoo masenjer گفت...

to tebbe ghadim bar asase nazare ebne sina zanha bade peryod niyaz be mard daran ino bayad har mardi bedone